Nie ulega wątpliwości, iż
systemy rządów odgrywają fundamentalną rolę w państwach. Ich zadaniem jest
określanie struktur organizacyjnych najwyższych organów władzy państwowej oraz
zachodzących miedzy nimi relacji. Wyróżniamy 4 rodzaje systemów rządów: parlamentarny, prezydencki,
mieszany oraz komitetowy. W mojej pracy skupię się przede wszystkim na
relacjach pomiędzy konstytucyjnymi organami władzy wykonawczej i ustawodawczej
w systemie parlamentarnym oraz prezydenckim. Przedstawię ogólne cechy obu
systemów, nakreślę kompetencje poszczególnych organów władzy wykonawczej i
ustawodawczej (na przykładzie Polski- system parlamentarno- gabinetowy oraz
USA), a także dokonam ich komparacji.
Istota systemu parlamentarnego zawiera się w kształcie
relacji parlamentu i rządu. Funkcjonuje na bazie podwójnej egzekutywy, czyli
rozgraniczeniu funkcji głowy państwa od zadań szefa rządu. Jest tym samym
systemem przeciwstawnym do prezydenckiego typu państwa. Głowa państwa w
systemie parlamentarnym jest niejako w cieniu- posiada jedynie funkcje
reprezentacyjne, uczestniczy w formalnych procedurach, takich jak zarządzanie
wyborów. Ponadto nie ponosi odpowiedzialności politycznej. Szef rządu lub
odpowiedni minister bierze ją na siebie poprzez instytucję kontrasygnaty (podpis pod
wydawanymi przez głowę państwa aktami prawnymi – w Polsce przysługuje wyłącznie
premierowi). Prezydent także powołuje szefa rządu i na jego wniosek ministrów,
posiada prawo weta (możliwość odrzucenia przez parlament – w Polsce większością
kwalifikowaną 3/5) oraz prawo do inicjatywy ustawodawczej. Ważnym jest to, iż może
również rozwiązać parlament. Pierwszym warunkiem jest nieprzedstawienie głowie
państwa ustawy budżetowej w ciągu 4 miesięcy od przedłożenia jej Sejmowi (ma 14
dni na zarządzenie skrócenia kadencji Sejmu). Natomiast drugą przesłanką jest
nieudzielenie parlamentowi wotum zaufania w trybie określonym w ustawie
(prezydent RP skraca kadencję Sejmu i zarządza wybory). Oprócz tego rząd może
zwrócić się do głowy państwa z wnioskiem o rozwiązanie parlamentu i
natychmiastowe zarządzenie przedterminowych wyborów.
W systemie parlamentarnym władza
ustawodawcza należy, jak sama nazwa mówi, do parlamentu (przewaga i ingerencja
w bieżącą politykę rządu). W Polsce oddziałuje bezpośrednio na egzekutywę poprzez
instrumenty tj. wotum zaufania i wotum nieufności, a także interpelacje oraz zapytania
poselskie. Te dwie ostatnie są zaliczane przez niektórych do funkcji kontrolnej
Sejmu. Dotyczą one możliwości uzyskania informacji od ministrów przez posłów. Ministrowie
muszą udzielić ich w czasie 21 dni. Zasadniczą
różnicą między nimi jest jednak fakt, iż w interpelacji przewidziana jest
debata, a zapytaniu poselskim- nie. To
świadczy o tym, że rząd ponosi odpowiedzialność polityczną przed parlamentem. Ponadto
parlament może także debatować nad polityką rządu i powoływać komisje poselskie
(stałe i nadzwyczajne) do zbadania budzących wątpliwości działań Rady Ministrów.
Między
parlamentem a rządem istnieje system
powiązań organizacyjnych, funkcjonalnych i personalnych (ministrowie mogą być i
często są deputowanymi), co oznacza brak separacji władzy ustawodawczej i
wykonawczej.
Inaczej jest w systemie prezydenckim, w którym
legislatywa ma całkowitą autonomię w zakresie stanowienia prawa (pozbawiona
jest uprawnień wykonawczych, oprócz uchwalania budżetu). Natomiast prezydent,
będący jednocześnie szefem rządu, posiada całkowitą władzę wykonawczą, ale nie
posiada narzędzi ustawodawczych. Może jedynie realizować to prawo w Kongresie,
wygłaszając orędzie (zawarte są w nim propozycje zmian). Podobnie jak w
systemie parlamentarnym, nie jest możliwe łączenie miejsc w Kongresie i parlamencie
(w Polsce stanowisk w Sejmie i Senacie). Prezydent nie może rozwiązać
parlamentu, a jednocześnie parlament nie może obalić rządu. Ponadto szef rządu
nie ponosi odpowiedzialności politycznej przed parlamentem, tylko
odpowiedzialność konstytucyjną (rodzaj odpowiedzialności
prawnej dotyczący osób, które są najwyższymi urzędnikami państwowymi,
ponoszonej za łamanie obowiązującego prawa). Niemniej jednak prezydent posiada
kontrolę nad ministrami- może podjąć
decyzję o ich odwołaniu, co świadczy o jego całkowitej kontroli nad rządem. Prezydent
ma także prawo weta wobec ustaw Kongresu, ale legislatywa może odrzucić go
większością kwalifikowaną 2/3. Ważnymi cechami systemu prezydenckiego jest
funkcjonowanie rządu niezależnie od większości parlamentarnej oraz zasada
wzajemnej niezależności w działaniu organów: ani prezydent ani rząd nie mogą
skrócić kadencji parlamentu, ani go rozwiązać.
Do kompetencji parlamentu USA względem
władzy wykonawczej należy ratyfikacja zawartych przez
prezydenta umów międzynarodowych, zatwierdzanie wyznaczonych przez szefa rządu
wyższych urzędników państwowych, orzekanie o zasadności impeachmentu (sądzenie
wysokich urzędników za naruszanie ustaw lub konstytucji) oraz wybieranie
wiceprezydenta, gdy kandydaci nie zdobyli większości głosów elektorskich.
Jak widać, przedstawione powyżej systemy rządów różnią
się od siebie pod wieloma względami m.in. w kwestii rozdziału bądź łączenia funkcji
głowy państwa i szefa rządu czy oddziaływania legislatywy na egzekutywę. Moim
zdaniem, system parlamentarny (w Polsce jego odmiana- parlamentarno- gabinetowy) daje większe możliwości
współpracy między poszczególnymi organami władzy. Zarówno prezydent, Rada
Ministrów, jak i Sejm oraz Senat mają decydujący wpływ na losy państwa, przez
co możliwa jest wzajemna kontrola i wspólne wprowadzanie ewentualnych zmian.
Oczywiście, każdy system ma swoje wady i zalety, ale według mnie, system
parlamentarny jest lepszym rozwiązaniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz